Bilen virker ikke

Det er alfa og omega, at din bils dæk altid er i god stand. Dækkene er nemlig det eneste, der er mellem bilen og asfalten og derfor også hele grundlaget for, at du kan køre 130 km/t på motorvejen, uden at der går noget galt.

Får du ikke skiftet dine dæk i tide, kan det derfor gå grueligt galt. Det gælder både, når du skal skifte mellem sommer- og vinterdæk, og når dine dæk skal skiftes på grund af slitage. Derudover er der naturligvis også tider, hvor man kan komme ud for et fladt dæk – hvor man ret akut kan få brug for at skifte dæk på bilen.

Selvom det er en forholdsvis enkel proces at skifte dæk, er det de færreste, der kan eller ønsker at gøre det selv. Det er til dels forståeligt, da en mekaniker som regel vil have mere erfaring og dermed være både hurtigere og mere grundig i sit arbejde, når der skal skiftes dæk. Dermed mindsker du risikoen for, at der går noget galt under udskiftningen. Skulle uheldet være ude, har du nogen, som du kan skyde skylden på.

Derfor kan du med god grund overveje at tage på værksted med din bil, når det er blevet tid til et dækskifte. En god idé kan være at hoppe over på Autobutlers hjemmeside, hvor du kan indhente tre tilbud på dækskifte, serviceeftersyn og mere og dermed spare lidt penge på værkstedsregningen.

Hvordan skifter man dæk på en bil?

Vil du selv skifte dæk på din bil? Så er det som sagt ret simpelt, hvis du har udstyret til det. For de fleste vil en situation, hvor de selv skal skifte dæk opstå på grund af et fladt dæk. Husk derfor at bruge både katastrofeblink og advarselstrekant, hvis du holder i nødsporet på motorvejen.

  • Find reservehjulet frem (typisk placeret under bagagerumsgulvet)
  • Start med at løsne (men ikke afmontere) hjulboltene på det flade dæk med en krydsnøgle eller en hjulboltnøgle
  • Benyt en donkraft til at hæve bilen (placér den jf. manualens henvisninger – tilfældig placering kan skade bilen voldsomt)
  • Afmontér hjulboltene
  • Fjern forsigtigt dækket
  • Placér reservedækket, så det liner op med boltehullerne
  • Sæt boltene i og spænd en anelse
  • Sænk bilen igen og pak donkraften væk
  • Stram boltene til de sidder forsvarligt fast
  • Placér det flade dæk i holderen til reservedækket

Er reservedækket ikke et almindeligt dæk, skal du være opmærksom på to ting:

  1. Der er sandsynligvis en hastighedsbegrænsning på 80 km/t
  2. Det skal skiftes hurtigst muligt – lad eventuelt en mekaniker lappe det flade dæk