I jagten på nye dæk, støder man ofte på udtrykket helårsdæk. Det kan være en fristende løsning at vælge et sæt helårsdæk i stedet for at både at have et sæt sommer- og vinterdæk som der skal skiftes i mellem. Der findes mange myter i forhold til helårsdæk og deres ydeevne. Før i tiden har disse myter været mere aktuelle end de er i dag. Helårsdæk har gennemgået en stor udvikling og de fleste helårsdæk har en ganske fin ydeevne.
LÆS OGSÅ: Sådan finder du billige dæk til din bil!
I et helårsdæk har producenterne forsøgt at producere et dæk som er kan bruges i al slags føre. Derfor skal man regne med at man få et dæk som har en nogenlunde ydeevne på alle punkter uden at være det mest optimale. Alt efter dine kørselsbehov og vejrforhold kan et helårsdæk derfor godt være et fint alternativ.
De fleste helårsdæk fungerer dog klart bedst i tørt føre og sommervejr. Så længe vejene er saltet og ryddede vil dækkene fungere som vinterdæk.
Hvis valget er faldet på et sæt helårsdæk, er det klart at foretrække at gå efter et sæt dæk som ikke ligger i den billigste ende. De billigste helårsdæk klarer sig typisk knap så godt i diverse forbrugerteste og det kan derfor godt svare sig at kigge efter nogle af de enerkendte mærker på markedet.
Et helårsdæk kendetegnes ved at være mærket M+S (mud + Snow) som et vinterdæk også er mærket. For helårsdæk gælder reglerne for vinterdæk også, hvilket vil sige at de kun må monteres sammen med andre M+S dæk.
Hvis du har et sæt helårsdæk monteret på bilen og der pludselig er kraftigt snefald, vil helårsdæk i sig selv oftest ikke være tilstrækkelige. Det kan derfor være en god ide at anskaffe sig et sæt snekæder som kan monteres på dækkene ved behov. På den måde kan du dække langt de flestes dækbehov.