Helårsdæk

Med helårsdæk får du en kombination af sommer- og vinterdæk.

Dette giver selvfølgelig nogle fordele og ulemper.

Vi anbefaler, at du både har et sæt vinter- og sommerdæk til din bil for at opnå maksimal sikkerhed, bedre økonomi og komfort.

 

Slid med helårsdæk

Kører du i sommerperioden med helårsdæk, skal du være opmærksom på, at gummiet slides hurtigere, end hvis du havde monteret sommerdæk. Dette skyldes, at gummiet er blødere på et helårsdæk end på et sommerdæk. Med korrekt monterede dæk opnår du kortere bremselængde og bedre køreegenskaber.

 

Helårsdæk om vinteren

Kører du med helårsdæk om vinteren, skal du være opmærksom på, at de ikke er beregnede til at køre i sne, sjap og is. En test udarbejdet af FDM viser, at en bil med helårsdæk står ca. 7 % dårligere fast i sne, sjap og is, end hvis du havde monteret rigtige vinterdæk. Du vil derfor opnå større sikkerhed for dig og dine medtrafikanter, hvis du benytter dig af vinterdæk i vinterhalvåret.

Man bør skifte til vinterdæk, når morgen- og aftentemperaturer ligger på 7 grader eller under.

 

Udviklingen i dæk

Teknologien inden for dæk udvikler sig meget hurtigt, og dæk bliver bedre og bedre. Denne udvikling sker desværre ikke lige så hurtigt for helårsdæk. Det er derfor ikke muligt at opnå samme sikkerhed i helårsdæk som i et sommer- og vinterdæk.

 

Egner sig kun til få måneder om året

Det optimale tidspunkt at køre med helårsdæk, er når temperaturen måler mellem 5 og 10 grader, hvilket er en kort periode herhjemme. Vi anbefaler derfor, at du veksler mellem sommer- og vinterdæk! 

Du har tilføjet dine første dæk!

Mine dæk